Op vrijdag 5 november 2010 vond de sessie Authentiek Innoveren plaats. Een bijzondere plek, want we waren te gast bij Hoefijzerfabriek Werkmanin Helpman, Groningen.In het bedrijf is de vierde generatie actief en de vijfde is op komst. Christel Werkman was onze gastvrouw. Ruim 20 deelnemers waren present – we waren een maand van tevoren reeds “uitverkocht” – om mee te denken over de vraag van Werkman: “Hoe maken we van Werkman binnen 5 tot 10 jaar een sterk merk met een ijzersterk imago?”.Na een korte inleiding verkenden we de fabriek. Iedereen moest felgele oordopjes in, een soort clubgevoel. Waarnemen ging dus vooral met ogen en neus. Vervolgens maakte Jan Swagerman, van beroep narratief coach en verhalenverteller, ons wegwijs in storytelling. “Met een verhaal kun je als manager een probleem creëren en ook weer oplossen”, zo was zijn boodschap. Een goed verhaal bestaat uit een situatie, een gebeurtenis waardoor de held op pad moet (probleem), een tocht met een moment van de waarheid (ga ik door of stop ik) en een einde (oplossing). Geladen met deze informatie gingen we brainstormen. Christel kon veel tips in ontvangst nemen: noem jezelf niet Royal Werkman maar Loyal Werkman, probeer hoefsmeden aan je te binden, is het een idee om statiegeld in te voeren op je hoefijzers, maak je logo goed zichtbaar op je product, zoek en vindt ambassadeurs, probeer te innoveren via de wereld van de topsport en meer.
Werkman heeft nieuwe impulsen gekregen voor authentiek innoveren. Want als een ding duidelijk werd tijdens de middag, dan is het dat liefde voor je product en voor je bedrijf als vanzelf hongerig maakt naar vernieuwing. Opdat Helpman minstens nog eens 101 jaar bestaat!