Authentiek De Krant Lezen – Casus Dagblad van het Noorden
– voor managers met zin en lef–
Een management reeks van KennisKwadraat
Op vrijdag 8 juni bij Dagblad van het Noorden in Groningen
van 13.30 (ontvangst) tot 17.00 + aansluitend borrel
Een management reeks van KennisKwadraat
Op vrijdag 8 juni bij Dagblad van het Noorden in Groningen
van 13.30 (ontvangst) tot 17.00 + aansluitend borrel
Wat gebeurde er tijdens de KennisKwadraat sessie over Authentiek De Liefde (&) Bedrijven op 30 september 2011?
Mooi weer, een 15-tal gemotiveerde mensen waarvan een deel uit Brabant, het witte kerkje in Gasselte met een rijke historie en noaberschap. En onverwachte ballonnen in de lucht in de vorm van een hart (bruiloftsfeest in de kroeg naast de kerk?). Liefde blijkt nodig in het zakendoen. Liefde of passie voor het werk, liefde voor jezelf om te kunnen geven, liefde voor je collega die fouten maakt, liefde voor je baas (ook al is dat soms moeilijk) en liefde voor je klanten. Naast liefde is er ook een portie macht of kracht (“power”) nodig.
Jan Willem Wolff opende met zijn liefde voor bierviltjes en het feit dat klanten zelfs op vakantie aan hem denken, omdat ze onbaatzuchtig viltjes voor hem meenemen.
Jan Vaessen nam ons mee in de ontwikkeling van het westerse denken. Zijn voorspelling: er komt een nieuwe tijd aan waarin liefde centraal staat.
Bart van der Meij vertelde aan de hand van een stapel boeken zijn persoonlijke verhaal over liefde en het bedrijf Pulsar dat hij heeft opgericht om een liefdevolle wereld mee te helpen bouwen. We kunnen leren van Rumi, Krishnamurti, Lao Tse.
Onvoorwaardelijk geven blijkt veel op te leveren. Transactiedenken raakt uit. Verdienmodellen met liefde verdienen nadere uitwerking. Vragen wat je wilt biedt een ander de mogelijkheid te geven. Maar: dan moeten we wel beter worden in het ontvangen. Kortom: veel werk aan de winkel.
Werkman heeft nieuwe impulsen gekregen voor authentiek innoveren. Want als een ding duidelijk werd tijdens de middag, dan is het dat liefde voor je product en voor je bedrijf als vanzelf hongerig maakt naar vernieuwing. Opdat Helpman minstens nog eens 101 jaar bestaat!
Bart van der Meij (authentiek kennismanagement) legde de vraag voor: “Welke kennis dient voor de organisatie verworven te worden en behouden te blijven?”. Het is dus soms niet erg als er kennis verdwijnt door uitstroom of niet documenteren. Maar soms wel! Informatie is overdraagbaar, terwijl kennis altijd gekoppeld is aan een persoon. Daarom is “kennismanagement” ook zo moeilijk. Kennismanagement moet ook onderdeel zijn van hrm.
Marcel van der Pol (authentiek communiceren) onderstreepte aan de hand van verhalen en oefeningen het belang van het feit dat mensen verschillende betekenissen geven aan feiten, dus dat waarnemingen en perspectieven kunnen en zullen verschillen. Daarop gaat communicatie vaak mis. Zijn tip: vraag je af van het leidmotief is van de ander en wat zou het me opleveren als ik de werkelijkheid anders zie?
Stef Driessen (authentiek hrm) belichtte het verschil tussen verliefdheid en echte liefde, geprojecteerd op mensen in organisaties. Dat gaat over binden en boeien. Het een is niet beter dan het ander, maar mensen verschillen op die punten. Voorts is de tevredenheid over binden en boeien van medewerkers geen constante. Dus je doet er goed aan om dat individueel te meten en te monitoren (in gewoon Nederlands: je moet het ze gewoon vragen), zodat je een passend aanbod van werk kan aanbieden.
Wilma Biezen (authentiek creëren) nam ons allen mee op reis langs Dance4Life, een project om zo veel mogelijk geld door leerlingen van scholen in te zamelen voor Aidsbestrijding bij jongeren. Zij deed dit aan de hand van de creatiespiraal van Marinus Knoope, in 12 stappen van wens naar realisatie. De energie spatte er van af. En authentiek was het zeker!
Tot slot: de boekenkast van KennisKwadraat is goed bijgevuld, want iedereen had een boek meegenomen dat hem of haar of zijn of haar werk sterk had beïnvloed. Tijdens de boekensessie in de huiskamer van De Eland in Nieuw-Allardsoog op de avond van dag 1 werden de boekverhalen met emotie en passie gedeeld.